Problems with origin & origin fraud

Along with classification, the origin of a product determines the applicable customs duty rate. But when is a product considered to originate from a specific country? Is a simple processing step sufficient? Often, it is not! Depending on the country of origin or destination, specific and complex rules apply. We are happy to guide you through this maze of regulations to help determine the correct origin.

Do you have a quick question or need a solution?

Deze pagina is ook beschikbaar in het Nederlands. Klik hier voor de Nederlandse versie.

Along with classification, the origin of a product determines the applicable customs duty rate. But when is a product considered to originate from a specific country? Is a simple processing step sufficient? Often, it is not! Depending on the country of origin or destination, specific and complex rules apply. We are happy to guide you through this maze of regulations to help determine the correct origin.

You would not be the first to have claimed a lower customs duty in good faith, only to be informed years later by Customs that an investigation has revealed a falsified document. Or suddenly, you receive a notice of intent to issue a customs debt (an invitation to pay, or UTB), because Customs believes anti-dumping duties should have been applied. While you thought you were dealing with a reliable supplier, it turns out that the goods were not produced in Malaysia or Bangladesh, as claimed, but rather in China.

What are the consequences?

The answer is often sobering and disappointing. In customs law, principles of "reasonableness and fairness" are rarely applied. But you could not have known and acted in good faith, right? While you may be able to win the case in some instances, it will likely require legal proceedings in court.

Can you protect yourself against this entirely? There are a limited number of precautions you can take, which we outline below.

Practical tips

     1.      Acknowledge the importance of accurate origin

In most cases, irregularities arise when using certificates of origin for imports. Often, it is only much later that Customs alleges the origin was incorrect. To avoid unpleasant surprises, it is important to understand the significance of origin and the certificates of origin. Without a valid document, you will usually have to pay the standard customs duty and face additional charges. Don not assume that the risk ends once the import declaration is completed. Customs can retroactively collect duties for at least three years. In some cases, this period extends to five years, and in other member states, it can be even longer. For more information, visit our website.

2.      Maintain clear communication and coordination with your supplier
To reduce the risk of receiving incorrect or falsified certificates, it is crucial to know your supplier well. Maintain good communication, verify whether they genuinely have a production facility, and request evidence. Do not settle for just a registration in the local Chamber of Commerce. While it might seem excessive, consider visiting the production site if necessary.

3.      Act on doubts
If you have doubts based on the available information, don not sit back and hope for the best. Take action and investigate further if needed. Discuss with your supplier the need for additional guarantees to clarify the process and the origin of the goods. Alternatively, engage a reputable organization to conduct an audit at the production site. While this will not eliminate the risks entirely, it can significantly reduce it. Moreover, it demonstrates due diligence, protecting you from allegations of negligence later on.

FAQ

Ben ik verantwoordelijk voor een onjuiste oorsprong?

“Ik kon er niets aan doen, dan hoef ik toch ook niet te betalen?!” Een uitgangspunt dat in het dagelijks leven wellicht vaak mag gelden, maar in het douanerecht is dat zeker niet het geval. Als namelijk wordt vastgesteld dat een oorsprongsbewijs ten onrechte is afgegeven, worden de rechten alsnog nagevorderd. Ook als later blijkt dat het oorsprongsbewijs vals of vervalst is, worden de douanerechten nagevorderd. De vraag is wel bij wie de rechten worden nagevorderd. Dat is in beginsel bij de aangever, ofwel degene op wiens naam de aangifte is gedaan. Bij directe vertegenwoordiging is dat – veelal – de importeur. Als een douane-expediteur aangifte doet op eigen naam en eigen rekening, dan is de douane-expediteur in eerste instantie de schuldenaar. Lees meer hierover op onze website.

Ik heb aangifte voor een ander – de importeur – gedaan. Ben ik dan toch aansprakelijk?

Als u de aangifte voor een ander heeft gedaan en u heeft daarbij geen directe vertegenwoordiging toegepast, dan bent u als aangever aansprakelijk. Dat kan wellicht oneerlijk voelen, maar dat is wel zoals het werkt. En zelfs als u er geheel niets aan kon doen en geen enkele rol heeft gespeeld bij de onjuistheid van de oorsprong, dan nog zult u in beginsel als aangever aansprakelijk zijn.

Slechts bij uitzondering is het zo dat u niet hoeft te betalen. Bijvoorbeeld omdat er formele redenen zijn waarom de Douane niet bij u kan navorderen. Of dat het geval is, bespreken onze experts graag met u.

Hoe zit het dan met het vertrouwensbeginsel?

Anders dan in het ‘normale’ recht, bestaan in het douanerecht niet veel mogelijkheden om een beroep te doen op algemene beginselen van behoorlijk bestuur waaronder het vertrouwensbeginsel. Juist voor een onjuiste oorsprong bevat de douanewetgeving echter wel mogelijkheden voor een beroep op het vertrouwensbeginsel. Maar, dan moet wel strikt aan alle voorwaarden zijn voldaan. Zo moet er sprake zijn van een oorsprongsbewijs dat terdege is afgegeven door de autoriteiten. Een vervalst bewijs, ook al is het afgetekend door een ambtenaar, is dat niet. Daarom kan in veel gevallen al geen beroep worden gedaan op het vertrouwensbeginsel. Daarnaast moet de aangever te goeder trouw zijn. Ook dat is niet altijd een uitgemaakte zaak. Wilt u weten of u een beroep kunt doen op het vertrouwensbeginsel, neem dan vrijblijvend contact met een van onze experts op.

Is een verzoek om terugbetaling wegens ‘billijkheid’ nog succesvol?

In het douanerecht zijn ‘redelijkheid en billijkheid’ beginselen die bijzonder weinig worden toegepast. U kunt in sommige gevallen een beroep doen op billijkheid, maar het zal dan in haast alle gevallen tot een procedure bij de rechter komen. De gevallen waarbij de (Nederlandse) Douane zelf concludeert dat wegens billijkheid geen douaneschuld hoeft te worden opgelegd, is nihil.

Wat nu als blijkt dat een ambtenaar is omgekocht of onrechtmatig handelt?

De stelregel is en blijft dat de aangever zelf aansprakelijk is, als blijkt dat ten onrechte douanerechten worden geclaimd. Dat is in beginsel zelfs zo als blijkt dat een ambtenaar zijn boekje te buiten is gegaan. Zelfs dan zal de Nederlandse Douane de uitnodiging tot betaling opleggen en zal een beroepsprocedure nodig zijn om het gelijk te halen. Er is namelijk nog wel een mogelijkheid om de douaneschuld niet te hoeven te betalen en dat is op grond van de ‘billijkheid’. Echter, deze billijkheid wordt niet in veel gevallen toegepast.

Hoe lang kan de Douane navorderen?

De Douane kan achteraf controleren en ook langere tijd nadat de aangiften zijn gedaan navorderen. Ze kan echter niet over een onbeperkt periode navorderen. In beginsel is de termijn om na te vorderen drie jaar, maar als er – samengevat – sprake is van strafrechtelijk vervolgbaar handelen, dan wordt deze termijn in Nederland verlengd naar vijf jaar. In andere lidstaten is die termijn zelfs nog wel eens hoger.

Als de Douane van mening is dat u ten onrechte een laag tarief heeft geclaimd, dan wordt het bedrag nagevorderd. U krijgt dan een uitnodiging tot betaling (UTB) .