Leveringscondities

Steeds vaker bestellen consumenten en bedrijven goederen via e-commerce. Ook binnen de douanepraktijk is e-commerce een belangrijk thema omdat dit leidt tot hele andere processen en risico’s. In de media worden in dit kader grootschalige BTW-fraudes genoemd, maar ook discussie over de douanewaarde of de juistheid van de goederencode is een terugkerend fenomeen bij e-commerce. Er zijn echter ook genoeg partijen die juist wel correcte aangiften willen doen, juist binnen e-commerce.

Specifieke vraag of snel een oplossing nodig?

In de internationale handel worden vaak standaard leveringscondities tussen de koper en verkoper overeengekomen. Aan de hand van de leveringscondities worden de rechten en plichten van de koper en verkoper vastgelegd. Er zijn verschillende leveringscondities die kunnen worden overeengekomen.

E-commerce goederen worden meestal met toepassing van DDP of DAP geleverd. DDP staat voor Delivered Duty Paid. Bij een DDP-levering draagt de verkoper alle kosten en het risico om de goederen naar de plaats van bestemming te brengen. De verkoper vervult alle douaneformaliteiten en betaalt ook de rechten bij in- en uitvoer. DAP staat voor Delivered at Place. Bij DAP-leveringen levert de verkoper de goederen naar de overeengekomen plaats van bestemming. De verkoper draagt het risico. De koper vervult dus de douaneformaliteiten en betaalt de invoerrechten, althans hij is er voor verantwoordelijk. In de meeste gevallen besteedt hij dit uit aan de logistiek dienstverlener.

Bij DDP-leveringen is extra aandacht nodig voor de bepaling van de douanewaarde. De aangegeven prijs op de orderbevestiging is niet geheel als transactiewaarde over te nemen. Lees ook over oorsprong en classificatie en over de problematiek met betrekking tot de bepaling van de douanewaarde.