Publicaties

Geldsteekproeven in de wereld van de Douane

De controle van belasting- en douaneaangiften kan op allerlei manieren. De wijze van controle is vaak afhankelijk van het middel (bijvoorbeeld een aangifte inkomstenbelasting versus een aangifte voor vennootschapsbelasting) maar ook van het controlesubject (de particulier versus een multinational). Haast altijd gaat het om een papieren of digitale administratie. De Douane heeft echter nog een andere uitdaging, want bij douaneaangiften gaat het heel vaak niet alleen om de administratie, maar juist ook om de goederen zelf. Wat voor soort goed is het, welke goederencode is van toepassing en wat is het land van oorsprong? Daarbij opgeteld dat de Douane steeds meer aangiften moet controleren – in 2023 waren het er ruim 1 miljard1 (waarvan 718 miljoen betrekking heeft op e-commerce) – is het niet vreemd dat de Douane steeds vaker grijpt naar de mogelijkheden van statistische steekproeven. In deze publicatie wordt stilgestaan bij de (on)wenselijkheid van de geldsteekproef binnen de douanecontext.

Mijn BTI wordt ingetrokken, wat nu?

Bij douaneformaliteiten is de juiste goederencode van groot belang. Aan de hand van onder andere de goederencode wordt het tarief vastgesteld. Het vaststellen van de juiste goederencode is niet altijd een eenvoudige opdracht. Een Bindende Tarief Inlichting (“BTI”) geeft zekerheid over de indeling van de goederen. Het komt regelmatig voor dat een BTI wordt ingetrokken, omdat de goederencode bijvoorbeeld niet meer in overeenstemming is met de Gecombineerde Nomenclatuur (GN). In dit artikel gaan we dieper in op het intrekken van een BTI en de mogelijkheid om deze BTI toch nog even te kunnen gebruiken.

Ontwikkelingen op het gebied van CBAM: strengere eisen aan de rapportage

De Europese CBAM-wetgeving lijkt inmiddels goed ingeburgerd en veel bedrijven dienen hun CBAM-rapportages in. In eerste instantie waren emissies veelal gebaseerd op de door de Europese Commissie gepubliceerde standaardwaarden. Vanaf het derde kwartaal van 2024 echter, worden strengere eisen gesteld aan de emissierapportages, met een verdere aanscherping vanaf 1 januari 2025. In dit artikel bespreken we de belangrijkste actualiteiten en ontwikkelingen rondom CBAM en wat u kunt doen als u problemen heeft met het verkrijgen van data.

Het belang van een End-user statement

Een end user statement (hierna: EUS) is een belangrijk document dat wordt ingezet om zowel de eindgebruiker als het eindgebruik van dual-use goederen te specificeren. Het vormt een verklaring van de koper of ontvanger, waarin wordt bevestigd dat de goederen uitsluitend voor de aangegeven doeleinden zullen worden gebruikt en expliciet niet voor verboden toepassingen.

Kan de Gecombineerde Nomenclatuur alle (technische) innovaties bijbenen?

Van oudsher volgen innovaties elkaar op. Tegenwoordig lijken de innovaties echter in sneltreinvaart te komen. Binnen enkele jaren kan de wereld er alweer compleet anders uitzien. De nieuwe innovaties leiden tot allerlei nieuwe producten. Al die producten moeten worden ingedeeld in de Gecombineerde Nomenclatuur. Maar kan de Gecombineerde Nomenclatuur al deze innovaties wel bijbenen?

De BTI-database, verhelderend of verwarrend?

Wanneer u 100% zekerheid wilt over de juistheid van een goederencode, dan kunt u een Bindende Tariefinlichting (BTI) aanvragen bij de Douane. In beginsel duurt de afgifte van een BTI maximaal 120 dagen. Die termijn begint nadat de Douane uw aanvraag heeft geaccepteerd. Niet alleen u krijgt de BTI, de gegevens van de BTI worden ook opgenomen in de Europese BTI-database. De meeste gegevens zijn publiekelijk. De BTI-database kan dus ook door iedereen worden geraadpleegd. Wekt dat helderheid of juist verwarring? Laten we dat eens onderzoeken aan de hand van een paar voorbeelden.

Let op: het 14e sanctiepakket tegen Rusland is aangenomen!

Op 24 juni 2024 heeft de Europese Unie het 14e sanctiepakket tegen Rusland aangenomen. Met dit pakket wordt de handhaving verstevigd en worden mogelijke omleidingsroutes tegengegaan. In het kort nemen wij dit sanctiepakket voor u door.

Relevante producten & relevante grondstoffen uit de ontbossingsverordening

De ontbossingsverordening bevat een lijst van relevante grondstoffen en producten, waarvan de handel strenger zal worden gereguleerd om te borgen dat deze producten niet bijdragen aan ontbossing. Deze lijst is opgenomen in bijlage I van de verordening en is gebaseerd op de actuele Gecombineerde Nomenclatuur (GN), zoals vastgesteld in uitvoeringsverordening (EU) nr. 2023/2364.

Behandelen, verwerken en versturen, maar toch antidumpingheffing moeten betalen

Antidumpingheffing (hierna: ‘ADH’) is een kostenpost waar geen enkele ondernemer op zit te wachten. U ontkomt echter niet altijd aan ADH. Vooral wanneer u artikelen importeert die worden ingedeeld in afdeling XV of XVI (hoofdstuk 72 t/m 85) van de Gecombineerde Nomenclatuur, bestaat de kans dat u ADH dient af te dragen. Het is hierbij wel van belang waar de artikelen vandaan komen. Vooral op goederen die worden ingedeeld in afdeling XV of XVI van de Gecombineerde Nomenclatuur uit het werelddeel Azië rust ADH.

Douane: het belang van een artikelstambestand

Bij de invoer en uitvoer van goederen moet worden vastgesteld welke maatregelen van toepassing zijn. Die maatregelen kunnen zeer verschillend zijn. Zo zijn veelal invoerrechten van toepassing of anti-dumpingheffingen. De hoogte daarvan is steeds afhankelijk van de goederencode. Daarnaast kunnen ook maatregelen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu van toepassing zijn. Zo gelden soms invoerverboden (op wapens of medicijnen) of moeten aanvullende bescheiden worden overgelegd. In alle gevallen zijn deze maatregelen afhankelijk van de goederencode. Het is dan ook van groot belang dat de juiste goederencode wordt vastgesteld en dat die ook steeds eenvoudig beschikbaar is. Om dat te waarborgen is een artikelstambestand een goed initiatief.

De ontbossingsverordening: wat houdt het in?

In de voortdurende strijd tegen de ontbossing en het behoud van de wereldwijde biodiversiteit, worden met de invoering van de ontbossingsverordening vanaf 30 december 2024 nieuwe verplichtingen opgelegd. Marktdeelnemers en handelaren die handelen in specifieke productgroepen, zoals palmolie, soja, cacao, runderen, koffie, rubber en hout moeten dan onder meer een zorgvuldigheidsverklaring indienen. Uit deze verklaring moet volgen dat hun activiteiten geen bijdrage leveren aan illegale ontbossing. In deze bijdrage lees je meer over de verplichtingen die voortvloeien uit de verordening.

Nieuwe sancties: ‘No re-export to Russia’ clausule verplicht voor bepaalde goederen

Gezien de recente verkiezingsuitslag in Rusland lijkt de sanctiewetgeving, die de handel met Rusland aan banden legt, niet snel te verdwijnen. Er zijn echter partijen die aantoonbaar profiteren van de sanctiewetgeving. Deze partijen zijn vaak gestationeerd in zogenoemde ‘uitwijklanden’. Dit zijn in de regel landen in de omgeving van Rusland, die gebruikt worden om de sancties te omzeilen.

De douanepraktijk: failliet en door!

Waarschijnlijk bent u als werknemer of ondernemer het liefst bezig met de dagelijkse praktijk. Het sluiten van goede deals, het uitvoeren van de corebusiness op de meest efficiënte wijze en het optimaliseren van de diverse processen. Dit alles met als doel om een bedrijf met continuïteit neer te zetten. Een begrijpelijke keuze, maar let ook op de fundering van uw onderneming. Dat is zeker het geval als het bedrijf douane-activiteiten verricht.

Ondernemers opgelet! Het dertiende sanctiepakket is aangenomen!

Verordening (EU) 833/2014 legt al sinds begin 2014 de handel vanuit de EU met Rusland aan banden. Op 19 december 2023 trad het twaalfde sanctiepakket in werking. 23 februari 2024 is door de EU alweer het dertiende sanctiepakket aangenomen.

Aanzienlijke verhoging tarieven accijns en verbruiksbelasting

Op dit moment behandelt de Eerste Kamer het wetsvoorstel (nr. 36.418) in het kader van het Belastingplan 2024. In dit wetsvoorstel worden de tarieven van diverse accijnsproducten verhoogd per 1 januari 2024.

Eindelijk: de reguliere navorderingstermijn wordt gewoon weer drie jaar!

Het grootste gedeelte van de aangiften ten invoer wordt niet direct gecontroleerd. Integendeel, de Douane controleert veelal achteraf. Dat maakt dat de Douane dan ook meestal een navordering, ofwel een ‘uitnodiging tot betaling’ stuurt na verloop van enkele maanden of jaren. De Douane kan echter niet onbeperkt navorderen. De standaardtermijn om na te vorderen is drie jaar en onder omstandigheden is een navordering over vijf jaar mogelijk.

Sanctiemaatregelen bij invoer

Vanaf 2014 zijn EU-sancties van toepassing ter beperking van de handel met Russische partijen. De sancties bestaan uit verboden op de in- en uitvoer van specifieke goederen, handel met bepaalde personen en een streng toezicht op internationale transacties. Verordening (EU) nr. 833/2014 (hierna: de verordening) vormt de grondslag van deze sancties. De verordening is anno 2023 nog steeds van toepassing en is inmiddels diverse malen aangevuld en gewijzigd.

Wetsvoorstellen herziening DWU

Een herzien Europees douanewetboek (DWU) is voorzien door de Europese Commissie. De directe aanleiding is het advies van de ‘Wise Persons Group’ van maart 2022. Met tien concrete opdrachten als uitgangspunt zijn de wettelijke bepalingen herzien en vereenvoudigd – althans, vereenvoudiging was het doel. In mei 2023 zijn de wetsvoorstellen gepubliceerd om nadere terugkoppeling van bedrijfsleven en de EU-lidstaten te ontvangen. De wetsvoorstellen zien op een herziening van het DWU, een vereenvoudigde aanpak voor afstandsverkopen en de introductie van handhavingsinstrumenten. In deze bijdrage zijn vier voorgestelde wijzigingen nader toegelicht.

CBAM: de overgangsperiode

Op 1 oktober 2023 is het Carbon Border Adjustment Mechanism (hierna: CBAM) in werking getreden. Dit mechanisme beoogt het koolstoflekkage probleem aan te pakken en zal gaan voorzien in een koolstofheffing voor bepaalde goederen die – vanuit derde landen – worden ingevoerd in de Europese Unie.

Duurzaamheid in de e-commerce markt

In de e-commerce markt klinkt de roep om duurzaamheid steeds harder. Een begrip dat volop in beweging is, van een focus op recycling naar het bredere concept van een circulaire economie. In deze bijdrage ga ik in op faciliteiten en aandachtspunten binnen dit thema vanuit een fiscaal perspectief.