Parts and components

In customs formalities, using the correct commodity code is essential. This code determines the amount of customs duty due, whether a tariff preference (reduced rate) applies and which formalities are required. For instance, an im- or export authorisation might be required or worse the goods are banned due to sanctions. However, determining the correct commodity code, is not always a simple task.

Do you have a quick question or need a solution?

Deze pagina is ook beschikbaar in het Nederlands. Klik hier voor de Nederlandse versie.

Classification remains challenging, as practice shows.

When classifying parts of a machine, device or apparatus (hereafter referred to as "machine"), incorrect choices are often made. The argument for this often goes: "But that’s what it is actually used for." While this may sound logical, such an approach to classification is not justified. 

If you are classifying parts of a machine, you will encounter a substantial set of rules to follow. These are primarily ‘notes’ (rules that clarify the interpretation of chapters, subheadings, and tariff headings, ensuring the correct classification of goods in the Combined Nomenclature). It is crucial to know what the specific part is used for. Additionally, its composition (for example: material type) can be important. It is also helpful to understand the part’s function. Once all the necessary information has been gathered, you can proceed with classification.


Practical tips

1. Gathering information

Parts can often, at first glance, seem classifiable under different headings. Therefore, gather as much information as possible about these parts. For example:

  • In which machine are they used?
  • What are they made of?
  • What is their function?

2. Read the notes

We also recommend carefully reading the notes that may apply. While this can be a time-consuming task, it will ultimately lead to the correct commodity code and prevents unforeseen costs. If you lose track of the details, we are happy to assist you further.


FAQ

In het tarief staan verschillende posten en onderverdelingen voor delen. Moet ik de delen altijd in die posten en onderverdelingen indelen?

Nee. Die posten en onderverdelingen zijn uiteraard in veel gevallen wel van toepassing, maar net zo vaak worden delen ingedeeld in andere posten van het tarief. Het is van veel factoren afhankelijk. Daarnaast is er veel jurisprudentie over delen. U kunt zich voorstellen dat dit  ook  invloed heeft op de indeling. Wij denken graag met u mee.

Een deel is pas een deel als de machine zonder dat deel niet werkt. Wat wordt daarmee bedoeld?

Uit jurisprudentie blijkt dat een deel mag worden ingedeeld als een deel als de machine niet werkt zonder dat deel. Aan de hand van een voorbeeld is dit het makkelijkste uit te leggen. Een hijskraan gebruikt kabels en een hijshaak om lasten op te tillen. Zonder hijshaak kan een kraan niets optillen. Toch is een hijshaak geen deel van een hijskraan. De hijskraan werkt namelijk perfect zonder hijshaak: “hij doet het”. Wij begrijpen de verwarring en maken daarom graag een afspraak met u.

Zonder een rubber ringetje kan een bepaalde afsluiting niet worden gemaakt. Dan is dat rubbertje dus een deel van de machine, want zonder dat ringetje is een bepaalde verbinding niet afgesloten en werkt de machine niet. Is dat juist?

Nee, helaas gelden ook hier regels voor. Het ringetje moet op grond van aantekeningen worden ingedeeld in de GS-post van de rubber ringetjes. Dat is GS-post 4016. Er zijn dus veel mogelijkheden. Wilt u weten welke? Wij helpen u graag.