ChatGPT is een op AI (artifical intelligence) gebaseerde chatbot en is ontworpen om antwoorden te geven op vragen en oplossingen voor problemen aan te dragen. De antwoorden die ChatGPT geeft, zijn geformuleerd in menselijke taal, waardoor het erg makkelijk is om met de chatbot te communiceren.
Wij hebben vastgesteld dat ChatGPT ook een zeer geschikt middel kan zijn om het proces van het classificeren van producten gemakkelijker te maken. In de chatbot kun je het linkje sturen van het product waarvoor je een goederencode nodig hebt en vragen welke goederencode bij het product hoort. De chatbot gaat onmiddellijk op zoek naar de nodige informatie en zal – aan de hand van een korte toelichting – een goederencode genereren. Het beste van alles is dat ChatGPT zeer eenvoudig te gebruiken is, waardoor het veel tijd kan besparen.
Hoe werkt het? Laten we als voorbeeld de Remington S8500 stijltang gebruiken, te vinden op bol.com. Als je ChatGPT het linkje van dit product stuurt, zal het onmiddellijk de nodige informatie ophalen en je de juiste goederencode geven. Hier is het resultaat:
De TARIC-code voor de Remington S8500 Stijltang is 8516320000. Dit is gebaseerd op de beschrijving van het product en kan afhankelijk van verschillende factoren variëren, dus het is altijd belangrijk om de exacte specificaties van het product te controleren en indien nodig een professionele classificatiespecialist te raadplegen om er zeker van te zijn dat de juiste code wordt gebruikt.
Deze TARIC-code is helemaal goed. Dat ziet er dus veelbelovend uit. Maar voorzichtigheid is geboden. ChatGPT heeft namelijk ook nadelen. De chatbot is nog in ontwikkeling en kan daarom fouten maken. ChatGPT is getraind op een dataset die stopt bij informatie uit het jaar 2021. Dit betekent dat de informatie die ChatGPT verschaft, gebaseerd is op wat er tot die tijd beschikbaar was op het internet. Nieuwe ontwikkelingen op classificatie-gebied, denk hierbij bijvoorbeeld aan jurisprudentie en indelingsverordeningen, zullen om die reden niet altijd door ChatGPT worden opgepikt. De chatbot kan dus zeker niet worden gebruikt als een volledige vervanger van menselijke expertise.
Maar ook bij het vragen van informatie die niet direct afhankelijk is van de laatste ontwikkelingen kan het fout gaan. Als je ChatGPT vraagt om een tuinkamer in te delen, krijg je het volgende antwoord:
De goederencode van een tuinkamer kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals de afmetingen, de gebruikte materialen en het land van herkomst. Over het algemeen kan een tuinkamer echter worden geclassificeerd onder goederencode 9406.00.80 in het Harmonized System (HS) van de Wereld Douane Organisatie (WDO). Dit is de code voor "Gebouwen en constructies, van hout", waarbij de tuinkamer wordt beschouwd als een subcategorie van "andere gebouwen en constructies".
Als de tuinkamer echter niet volledig van hout is gemaakt, kan deze worden geclassificeerd onder een andere goederencode, zoals 7610.90.90 voor "Anderen constructies en delen daarvan, van aluminium" of 7308.90.90 voor "Andere constructies en delen daarvan, van ijzer of staal".
Het is belangrijk op te merken dat de exacte goederencode kan variëren afhankelijk van het land of de regio waar de tuinkamer wordt geïmporteerd of geëxporteerd. Het is daarom belangrijk om de specifieke goederencode te controleren die van toepassing is op het land waar de handel plaatsvindt.
De chatbot geeft aldus aan dat een tuinkamer van hout anders ingedeeld moet worden dan een tuinkamer van aluminium of staal. Dat is niet juist. Een tuinkamer is een geprefabriceerd bouwwerk dat toebehoort in post 9406. In die post kunnen alle tuinkamers worden ingedeeld, ongeacht het materiaal waarvan ze zijn gemaakt. Daar komt bij dat onder GN-code 7610 9090 ook nog een TARIC-code moet worden gekozen, waarbij de mogelijkheid bestaat dat antidumpingheffing verschuldigd is.
Het is daarom belangrijk om niet te afhankelijk te worden van ChatGPT en altijd nog je eigen onderzoek te doen om er zeker van te zijn dat de informatie klopt en alle mogelijkheden zijn overwogen.
Kortom, ChatGPT is een handig hulpmiddel voor bedrijven die worstelen met het classificeren van producten. Het is snel, gemakkelijk te gebruiken en kan helpen om het werk te vereenvoudigen. Stel echter steeds de vraag of bij het vaststellen van een goederencode de snelheid om de code vast te stellen of de juistheid van de code het belangrijkste is. Zoals we bij Customs Knowledge zeggen: Gaan we voor haastwerk of gaan we voor maatwerk? Zoals u van ons gewend bent, gaan wij voor maatwerk. Uiteraard krijgt ChatGPT daarbij zeker de aandacht die het verdient. Voor vragen of opmerkingen over dit onderwerp kunt u contact opnemen met Bram van Breukelen of Rianne Jorritsma.